Екотакса от 300 лева за Голф разбуни страстите, ТАА показва с колко ще се бръкнат шофьорите

Цените на новите дизелови и бензинови автомобили би трябвало леко да поевтинеят, а масово купуваните от българите над 10-годишни возила да струват повече. Причината е взетото вчера решение на правителство да промени Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса.

Така екотаксата на най-често срещаните автомобили като „Фолксваген Голф“ и „Опел Астра“ вече ще бъде вече около 300 лева след увеличението със 12-13 на сто.

Кабинетът взе важно решение за екотаксите на автомобилите! Кой колко ще плаща?

За сметка на това под предлог, че ще се стимулира купуването на нови коли, се намалява размерът на продуктовата такса за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене с 10% и се запазва досегашният размер на таксата за возилата на възраст до 5 години.

За хибридните автомобили тенденцията е същата, като таксата за новите се намалява с около 20%, а за по-дълго употребяваните се увеличава с 12%. Отпада заплащането за електромобили до края на 2021 г. (виж таблицата).


 

Според Любомир Доросиев от Асоциацията на вносители на автомобили не е проблем, че се увеличават екотаксите на употребяваните автомобили, а че не е ясно къде отиват събраните пари. Сметката на асоциацията сочи, че при регистрирани около 255 хил. автомобила у нас годишно би трябвало да има поне 60 млн. лева, докато МОСВ отчита само 3 млн. лева.

Всъщност голямата промяна е за бизнеса. За нов микробус ще се плаща 625 лева, до 5 години 970 лева, над 5 или 10 години съответно 1450 и 1550 лева. При тежките камиони и автобуи екотаксата за нови машини ще е 938 лева, до 5 години – 1455 лева, а за над 5 и 10 години сумите скачат съответно на 2175 и 2325 лева. От бранша се обявиха против решението и го определиха като незаконосъобразно. Затова предвиждат да обжалват нормативния акт пред ВАС, коментира пред „Монитор“ Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи. За разлика от друг път превозвачите няма да излизат на протест. Според екоминистерството въведените такси са съобразени с по-голямото въздействие върху околната среда като отпадъци и източници на емисии. “Като част от комплексните мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух те целят ограничаване на вредните емисии от по-мощни МПС двигатели с вътрешно горене, емитиращи по-големи количества вредни изгорели газове, с по-висока средна възраст спрямо леките автомобили с по-голям принос в замърсяването”, коментират още в мотивите си от министерството.

Промени в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС) пък предвиждат излезлите от употреба големи превозни средства – тези за превоз на повече от 8 пътници и за превоз на товари над 3,5 тона – ще трябва да се оползотворяват на 96% и да се рециклират на 94%.

Правителството е приело и изменения в Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки. Промените увеличават реално обхванатото население в системите за разделно събиране на отпадъци от опаковки и се увеличава броят на разположените съдове за населени места с под 50 хил. жители средно с 15%, от 50 до 100 хил. жители – 9% и над 100 хил. жители – с около 7%.

Асоциацията на вносителите на автомобили се противопостави на новите екотакси при регистрация на автомобилите. Според Цветелина Цанева новите правила са в полза само на един бизнес, рециклиращия бизнес за сметка на всички останали.

С увеличение с 12-13% на автомобили, които са над 10 години, екотаксата при регистрация на автомобилите ще стигне до 310 лева. Без промяна остават собствениците, които са взели коли до 5 години. При новите хибридни автомобили има намаление с 20% на таксата, за новите дизелови и бензинови е с 10%. За първи път се въвежда такава и за тежкотоварните.

„Трябва да се проследи тази такса, която е събирана досега, какви са резултатите от нея в полза на екологията. Защото това не е е екотакса, а продуктова такса. Всички си мислим, че като платим таксата преди регистрация, тя отива за екология, това не е така. Продуктовата такса се плаща за рециклиране на автомобила“, категорична е Цанева пред БНТ.

Според асоциацията трябва да се промени данъчната формула и няма да приемат промените. Оттам казаха, че подобна потребителска такса не бива да има и за обновлението на автопарка у нас ще се случи именно с промяна в данъчната формула.

loading...


Намери ни във facebook